Egy bensőséges találkozás

Az évek során külön figyelmet szenteltem a színházi egyszemélyes esteknek. Mindig is vonzott az a fajta intim közelség, amit egy ilyen műfaj megkíván mind az előadójától, mind pedig a közönségétől. Talán nem véletlen, hogy az egyszemélyes ügyek általában mindig egy stúdiószínpadon vagy kisebb térben születnek meg: ez is megerősíti azt a miliőt, amely még közelebb hozza a színművészt közönségéhez, és több mint egy órás alkalmi közösséget formál a nézőkből.

Noha első hallásra a mezei néző azt gondolná, könnyebb műfaj, mint nagyszínpados és sok színészt felvonultató és mozgató társai, de közel sem erről van szó. Elismerésre méltó, ha egy előadó arra adja a fejét, hogy egymagában kiáll a színpadra: csupán az ő tehetségén múlik az előadás sikeressége, nincsenek kollégák, akik egy elfelejtett mondatnál kisegíthetik vagy támogathatják az előadását. Ám pontosan ezért, van abban valami nagyon különleges, amikor csupán egyetlenegy színművész energetikája tölti meg a teret és meséli el a történetet.

Egy olyan történetet, amely általában nagyon is az előadó sajátja. Ezek az egyszemélyes estek az esetek többségében a szó szoros értelmében személyes ügyek: vallomások, amiket a színész egy anyagon keresztül egy téma kapcsán tesz. Nem csupán egy szerep, amit éppen el kíván játszani: hanem egy olyan üzenet megosztója, amely közel áll a szívéhez. A személyesség teszi ezt a „műfajt” egyedivé és intimmé számomra: közelebb kerülök a témához és a színészhez, mint magánemberhez is. Ez pedig akár egy nagyon izgalmas találkozás is lehet.

Forrás: Lengyel Tamás Facebook oldal

Lengyel Tamás saját tapasztalatain is alapuló egyszemélyes estje, a Kitolás kiváló példája a fent említett találkozásnak. Az est során az apaság témájáról hallgathatunk egy előadást a Radnóti Tesla Labor kis terében, amely a szülővé válás stádiumaiba kalauzolja el nézőjét, mégpedig kiváló humorérzékkel megfűszerezve, mely során remek apasági tippeket kaphatunk az újdonsült szülőtől. Házigazdánk Lengyel Tamás, aki interaktív módon, egy vetítés segítségével profi előadást tart a témában, amelynek módja, játékossága és humora azok számára is élvezhető, akik még nem szülők. Meghallgathatjuk, hogyan szembesül a szaglás kiélesedésének okán egy pár azzal, hogy hamarosan hárman lesznek. Ott vagyunk akkor is, amikor az apa rádöbben, milyen sok fajta babakocsi létezik a világban, amelyről korábban sejtelme sem volt. Segítséget kapunk abban, mit érdemes és mit nem érdemes mondani vajúdó párunknak. Tanácsot ad abban is, hogyan használjuk a sikeres pelenkacserét arra, ha sörözni mennénk a barátainkkal, de viccesen beszél a játszótéri szülők prototípusairól is.

Forrás: Lengyel Tamás Facebook oldal

Azonban a szórakoztatási szándékon túl Lengyel estjének több mélyebb és komolyabb rétege ismerhető fel. Nem csupán egy kellemes estét kíván szerezni a nézőjének. Noha az apaság megélése, szülői feladatok és poénos pillanatok állnak az előadás homlokterében, a Kitolás nem csupán a férfiakhoz és a férfiakról beszél, hanem megható módon állít szobrot a nők számára is. Fejet hajt az előtt az időszak és folyamat előtt, amelyen minden babát váró hölgy keresztülmegy: elismeri a munka oroszlánrészét, a nehézségeket, fáradozásokat, amelyben egy segítő kézként aposztrofálja önmagát, és a történetek átadásán keresztül igyekszik segédkezni abban is, hogy szülési módoktól, különböző technikáktól teljesen függetlenül a nők önmagukat saját természetességükben és egyediségükben fogadják el.

Forrás: www.juhaszferencmk.hu

Az estnek így nem a remek humorérzék a legkiemelkedőbb pontja, hanem az az őszinteség és megnyílás, ahogyan az előadó közönsége felé fordul. Az alapvetően szórakoztató darabnak ez rendkívüli mélységet nyújt. Az előadás során magánemberként áll előttünk és megtisztelő bizalommal osztja meg velünk élete egyik legfontosabb időszakának nehézségeit, bosszúságait, akadályait és számtalan örömteli pillanatát – olyannyira, hogy még egy közös fotón láthatjuk is az est másik fontos „főszereplőjét”, az azóta egyéves Vincét is. A színművész előadása során ez a fajta bizalom pedig egy rendkívül becsülendő színházi pillanatot és egyszemélyes estet teremt, amely nemcsak egy édesapa találkozása első gyermekével, hanem ezzel egy időben a közönség bensőségesebb találkozása is Lengyel Tamással.

Stáb:

DAD-TALK: LENGYEL TAMÁS

Audiovisual-gagmen: Beke Dániel, Praznovszky Dániel
Szily László azonos című regénye alapján írta és rendezte: Horváth János Antal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *