Megkezdődik a munka – „Ágnes, báránykám” próbanapló

Ha megkérdeznék tőlem, hogy mitől jó egy színházi előadás, biztosan azt válaszolnám többek között, hogy az ember tudjon tanulni belőle és fejlődni általa. Noha rendkívül fontos egy szórakoztató este és a gondtalan kikapcsolódás is, mindig azokat a pillanatokat értékeltem a leginkább, amikor a darabban szereplő élettörténet, az alkotók, szereplők által feltett kérdések és helyzetek rezonálni tudtak arra, melyek a lelkemben történtek. A jó színház számomra gondolatébresztő, és olyan kérdéseket tesz fel, amik a függöny legördülését követően is foglalkoztatnak.

Sok ideig rendkívül élvezetesnek találtam ezt a fajta válaszkeresést, ám idővel rájöttem, hogy van egy még izgalmasabb út arra, hogy az ember megtalálja a jó kérdéseket és válaszokat. Ez pedig kevésbé egy előadás megtekintése, mint inkább megteremtése – így nagy a hála, amikor az embernek lehetősége adódik arra, hogy részt vehessen egy színpadi előadás létrehozásában, megkereshesse az adott darab igazságát. Azonban abban is hiszek, hogy nem mindegy, milyen lelkiállapotban folyik a munka, hogyan tesszük a dolgunk.

Az Ágnes, báránykám című előadásunk felvezetőjében Dr. Martha Livingstone törvényszéki elmeszakértőt egy apácazárdába rendelik ki. A fiatal apácanövendéket, Ágnest azzal gyanúsítják, hogy meggyilkolta saját újszülött gyermekét. Livingstone feladata, hogy felmérje a lány pszichés beszámíthatóságát, ám munkája egyáltalán nem egyszerű, miután megismerkedik a rendház főnöknőjével, Miriam Ruth Anyával. Az idő előrehaladtával Livingstone egyre inkább az ügy részesévé válik, miközben egyre jobban megismeri a fiatal lányt és traumákkal terhes múltját, valamint kénytelen szembenézni azzal is, hogy a zárda vezetője egyáltalán nem könnyíti meg a dolgát. De hogyan indulhat el egy ilyen történet felfejtése?

Színházi közegben a közös gondolkodás és kísérletezés aktusa ilyenkor az első legfontosabb lépés.

Három nő pszichéjébe merülünk alá a munka kezdetén, az olvasópróba és a rendelkező próbák időszakában. John Pielmeier író mindhárom főszereplőnőjét jól értette, és pontos okokat biztosított számukra abban, hogy milyen indokkal cselekszenek.

A DOKTOR szerepében Gazdag-Kötél Orsi (fotó: Pintér Ákos)

Ha az embernek feltennék a kérdést, hogy mitől lesz jó egy előadás, azt is válaszolnám, hogy minden karakternek megtalálható és átérezhető legyen a saját igazsága. Esetünkben közös gondolkodásuk, egymásnak feszülésük, a másik – és sokszor saját – igazságuk keresése egy olyan érdekfeszítő darabot hoznak létre, amelynek dinamikája teljes mértékben képes a párbeszéd részesévé tenni a nézőjét és azt, aki éppen az előadáson dolgozik. 

Az ANYA szerepében a Jászai Mari-díjas Pásztor Edina (fotó: Pintér Ákos)

Bodor Géza rendezése több fronton is érdekes lehet a nagyérdemű számára is. Krimiként egy lebilincselő dráma, amely során a pszichológus megpróbálja feltárni, hogyan eshetett teherbe egy fiatal lány, és ki ölhette meg az újszülött csecsemőt. A valódi mélységeit akkor éri el, amikor a kérdéskört nem csupán kriminológiai oldalról veszi szemügyre, hanem hitéleti és transzcendentális szemüveggel is vizsgálni kezdi.

Ehhez három lebilincselő karaktert alkotott meg az író, akik mind másképpen értelmezik a csoda fogalmát és máshol találják meg Istenüket.

Például megláthatjuk az összezavarodott, fiatal lány felismeréseit, akit Farkas Franciska alakít majd. A huszonegy éves lány, akinek megkérdőjelezhetetlen hite, naiv világlátása, háttérben húzódó traumái alkotják a darab katalizátorát, amelyhez képest mindenki átgondolja viszonyát a világhoz.

ÁGNES szerepében Farkas Franciska (fotó: Pintér Ákos)

Vagy megértjük Pásztor Edina alakításában az Anya indokait, aki a hit embereként keresi a válaszokat a zárdájában történtekre. Illetve átláthatjuk a Doktornő kérdéseinek mibenlétét Gazdag-Kötél Orsi alakításában. Az ő Krisztusa maga az emberi elme, a racionalitás világa, a tudomány embereként így nehezére esik elfogadni az isteni csodák természetét.

Igazságuk megtalálása és megértése így a színházi munka kezdetén, a rendelkező próbákon sokkal fontosabb, mint a pontos szövegtudás.

Egy ilyen előadás megteremtéséhez egy olyan műhelymunka szükséges, amely során az ember alá tud merülni a történet különböző rétegeibe, fel tudja tárni a karakterek múltját, indokait, traumáit. Fontos, hogy a színészek képesek legyenek átlátni a kiváltó okokat, hogy pontosan fessenek le viselkedésbeli változásokat és folyamatokat, meg tudják találni saját értelmezési pontjukat, amely által a szerep a sajátjukká válhat, és így személyesítsék meg a karaktert. Munkánk jelenlegi pontján feladatunk, hogy a legmegfelelőbb gesztusokat megtaláljuk, kísérletezzünk hangsúlyokkal, mozdulatokkal, valamint magával a térrel is. Megértsük az emberi mozgatórugókat, hogy bizonyos események, traumák hogyan formálták a karakterek világlátását és gondolkodásmódját.

Az alkotók az olvasópróbán (fotó: Pintér Ákos)

A színházi alkotófolyamat legfontosabb alappillére számomra azonban korántsem szakmai alapú. A tanuláson és fejlődésen túl rendkívül fontos, hogy a munka során megtartsuk a játék szeretetét, és minden közreműködő élvezetből legyen a próbák tevékeny részese. Kíváncsian keressük az adott karakter igazságát és a darab legmélyebb üzeneteit. Ez a fajta lelki hozzáállás, valamint az anyag, a munka és a kollégák iránti kölcsönös szeretet és tisztelet, hitem szerint minden alkotófolyamat legfontosabb indító pontja, mi pedig ennek szellemében keltjük majd életre Ágnes történetét a hathetes próbaidőszak folyamán.

(Készült: 2022. március 10.)

Az előadásra jegyek az alábbi elérhetőségen kaphatók.

Színlap:

Írta: John Pielmeier
Fordította: Bodor Géza


Szereposztás
Anya: Pásztor Edina (Jászai Mari-díjas)
Ágnes: Farkas Franciska
Doktor: Gazdag-Kötél Orsi
Jelmez: Kovács Kata
Zene: Nagy Lajos
Ének: Czigány Judit
Fény: Makray Gábor
A rendező munkatársa: Kaiser Dóra, Pál Zsófia
Rendezte: Bodor Géza

Bemutató: 2022. április 29. 19 óra, FÉM Színház

A színdarab Magyarországon a Theatrum Mundi Színházi és Irodalmi Ügynökség közvetítésével kerül színre. www.theatrum-mundi.hu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *