Színházi premierek, amiket nem hagyhatunk ki ősszel!

Hamarosan elérkezik az ősz, ami minden színházrajongónak ugyanazt jelenti: végre kinyitnak Thália kapui. Minden bizonnyal sokkal nagyobb örömmel és hálával készülődünk majd az esti előadásra, az elmúlt időszak bezárásai, színház-megvonásai és nehézségei után. Körbenéztem a fővárosi színházak széles premier-választékában, és kicsemegéztem a kedves Olvasónak egy-két ígéretesnek tűnő bemutatót.

Az Orlai Produkciós Iroda júliusban már a Városmajori Szabadtéri Színpadon bemutatta, a Belvárosi Színházban pedig szeptember 30-án fogják megtartani az iroda új premierelőadását, a Budapest, Te! című előadást, amely nosztalgikus zenés városnézés élményét kínálja a nagyérdeműnek. A szórakoztatásért és elgondolkodtatásért olyan színművészek felelnek, mint Járó Zsuzsa, Takács Zalán és Péter Kata, többek között.

„Nézze csak meg Budapestet éjjel, aluljáróérzés, újlipótvárosi szűkös utcák, budai zegzugok, galambok, tele van az nótával-zenével, sétahajó lágyan ring a Dunán, egy régi nótát hoz Budáról át a szél, ez a mi városunk. Kicsit szmogos, kicsit piszkos, de nincs még egy ilyen szép város. És benne a budapesti ember, akiről azt mondják, vannak köztük budaiak, és vannak, akik budaiak szeretnének lenni. Vagy fordítva: Budára kirándulni jár az ember, de hogy lehet ott lakni? Szeretjük ezt a várost színéről és fonákjáról, mert olyan, mint maga az élet: sosem tudni, melyik sarkon túl mi vár ránk. Erről szól ez az este.”

Június közepén egy vadonatúj színház nyílt a Ráday utcában: a Kettőspont Színház a Likvidátor, a felszámoló című előadással nyitotta meg kapuit (interjúm a művészekkel a darabról és a színházról itt olvasható), de azóta sem pihennek. Augusztus 20-án XX84 címmel (George Orwell 1984 című regénye nyomán) tartják meg új bemutatójukat, amelynek alkotó játszói egyetemi hallgatók – Sipos László Márk és Berényi Nóra Blanka.

“Az ember egyből máshogy kezd el viselkedni, amint tudomására jut, hogy megfigyelik. A színész is. Ösztönösen azt az énjét mutatja, akit szerinte a megfigyelő látni szeretne. Vajon, hogy él le valaki egy életet, ha úgy érzi, folyamatosan megfigyelik? Hova menekül a valódi én a maszk mögött? Nincsen szabad terület, ahol élhetünk, kivéve az a pár köbcenti az agyunkban…”

Egy monodráma premierjére is sor kerül augusztus 30-án: az Én vagyok a Kíváncsi! című előadásban Ady Endre titkos múzsájával találkozhatunk, Pusztai Luca alakításában és Formanek Csaba rendezésében.

“A Déri Múzeum irodalmi gyűjteményében őrzik Ady Endre Versek című első verskötetének egy példányát. Ebben olvasható a következő, 1899 októberében keltezett dedikáció: „Valakinek, a kit én sohse láttam, s a kire mégis annyiszor gondoltam. Ez a kötet talán nem csak az ő számára lesz búcsú…”E sorok annak a debreceni lánynak szólnak, aki rendszeresen írt Adynak, s aki a költő múzsája szeretett volna lenni. Levelezésük anélkül hogy valaha találkoztak volna, évekig folytatódott még. Varga Ilona (alias Kíváncsi Illi) sosem ment férjhez, 79 éves koráig titokban tartotta kilétét, és magában ápolta Adyhoz fűződő plátói szerelmét. A színdarab és az előadás – az irodalomtörténészek által feltárt levelezés és Varga Ilona visszaemlékezési alapján – ezt a történetet idézi meg, egy kitalált főhős, egy mai debreceni lány képzelgéseinek és önismereti játékának keretében.”

Pusztai Luca, forrás: www.jegy.hu

A Centrál Színház is sok szeretettel várja vissza kedves közönségét, tőlük két nagyon várt premiert emelnék ki: Pokorny Lia jutalomjátékát, a LIAison-t láthatjuk szeptemberben.

„Képzeljünk el, mondjuk egy társasházat, legyen benne tíz-tizenöt lakás, abban tíz-tizenöt különböző korú, társadalmi helyzetű és családi állapotú nő. Ki boldog, ki csak szeretne, ki boldogtalan, ki bosszúszomjas, ki ábrándozik, ki csalódott, ki tele van tervekkel, ki éppen leszámol velük. És ott egy kitűnő színésznő, aki lakásról lakásra járva, ezer arcát mutatja meg nem csak saját magának, hanem az egész, titkokkal és csodákkal teli női nemnek.”

Kép forrása: www.centralszinhaz.hu

Valamint a színház sikeres „előadás-sorozatának”, a Ma este megbukunk alkotóinak következő darabjának előadására is sor kerül Ma este felnövünk címmel, a tavaszi szezonban.

„Tavasszal a nagy sikerű komédia alkotócsapatának legújabb agyszüleményét hozzunk el Önöknek ismét az eredetivel egyező replika produkcióként. Adott egy általános iskola osztály – csupa bumfordi, kibírhatatlan és imádnivaló kölyök -, az ő felnőtté válásukat követjük végig két órában. A szórakozás garantált, hiszen bármilyen jól alakítjuk a flegma kamasz vagy a kiégett felnőtt szerepét, legbelül azért örökre gyerekek maradunk.”

Kép forrása: www.centralszinhaz.hu

A Vígszínház az előző évadban sok online stream bemutatót tartott, főleg ezeknek színpadi debütálását láthatjuk majd, többek között A kő, valamint a Bella Figura előadások kerülnek a közönség elé. Ifj. Vidnyánszky Attila azonban egy újdonsággal is készül, Szerelmek városa címmel mutatják be legújabb rendezését a nagykörúti színházban szeptember 4-én, amely Párizs miliőjébe kalauzolja nézőjét.

„Párizs nyüzsgő utcái, művészek, artisták, színészek és arisztokraták magával ragadó kavalkádja. A történet középpontjában Garance, a gyönyörű színésznő áll, és négy férfi, akik mind szeretik: egy pantomimművész, egy színész, egy bűnöző és egy arisztokrata.”

Kép forrása: www.vigszinhaz.hu

Bár a tavalyi év nyarán már bemutatásra került Pesten (már volt is szerencsém pár gondolatot megosztani róla), és idén Szegeden is járt, az Erkel Színházban ismét megtartják a Puskás, a musical előadásait, augusztus 18-tól. Az előadás Szente Vajk remek rendezésében mesél az összetartásról, a sport szeretetéről, hűségről és hűtlenségről, valamint a történelmi kor visszásságairól, amelyben focizni kényszerült a magyar válogatott.

Kép forrása: www.Közönség.hu (DSA)

„Szente és alkotótársai végigkalauzolnak bennünket a híres focista életének minden fontos pontján, a gyerekkori évektől az első meccsen át a házasságkötésig, ott vagyunk vele az izgalmas mérkőzéseken, a politikai nyomás megjelenésénél, disszidálásánál, Kispesten és Spanyolországban egyaránt – és mégis: Puskás hazaszeretetét semmi sem tudja megkérdőjelezni.”

A Radnóti Színházban az októberi Don Carlos bemutató (premier: október 10.) keltette fel leginkább az érdeklődésemet, amelyben Nagy Márk fiatal színművészt láthatjuk a főszerepben, a teátrum kiválóságai mellett.

Nagy Márk, forrás: www.radnotiszinhaz.hu

„Történelmi kulisszák között, 1568-ban játszódik Schiller nagy klasszikusa, amelyben II. Fülöp spanyol király az inkvizícióra támaszkodva próbálja összetartani a világ legnagyobb keresztény birodalmát. Miközben az uralkodó rendszer a zászlójára tűzött értékrendet céljai érdekében önkényesen kiforgatja és a cselekvés lehetőségétől a másként gondolkodó fiataljait teljesen elzárja, Németalföldön már készülődik az a szabadságmozgalom, amely majd kirobbantja Európa első polgári forradalmát. Egy zárt rendszer totalitásában, ahol a társadalmi szolidaritás leépült, a változtatás lehetőségébe vetett hit elveszett, néhány fiatal úgy dönt, nem éri be azzal, amit készen kap. Eszméik, vágyaik, öntudatuk hajtja őket, hogy nekifeszüljenek az őket és embertársaikat személyes szabadságukban korlátozó világnak. Szembekerül egymással király és alattvaló, férj és feleség, apa és fia. Társadalmi szerepeik és személyes viszonyaik összekeverednek a konfliktusokban – a Don Carlosban elválaszthatatlan egymástól a politikai-, a családi- és a szerelmi tragédia.”

A színház idén független társulatokat is befogad, nyáron nagy sikerrel tartották meg például a Manna Produkció Árvák című előadását Szentendrén (bemutató a Tesla Laborban szeptember 22-én, szerdán).

Forrás: www.radnotiszinhaz.hu

„Danny és Helen ünnepi vacsorára készülődnek, amikor belép Helen öccse, Liam, csurom véresen. Dennis Kelly kamaradrámája egy lebilincselő krimi történetén keresztül mesél az előítéletekről, a gyűlöletkeltésről, a társadalmi rétegek szétszakadásáról, a társadalomban pattanásig feszülő félelemről és bizonytalanságról, vagyis arról, ami a legjobban meghatározza a mindennapjainkat. Szereplőinknek nem biztos, hogy van feloldás, de a nézőknek még lehet.”

Az Átrium Színház ősszel Alföldi Róbert munkáival kezdi az évadot: ugyanis két rendezését is bemutatják. Elsőként Tracy Letts A jegyzőkönyv című darabját (premier: szeptember 4.), amelynek szinopszisában így érzékeltetik velünk a darab fókuszpontját:

“A kisvárosi önkormányzat közgyűlésén vagyunk. Kik parkolnak közel a bejárathoz? Mi lesz az Örökségfesztivál sorsa? És miért nem készült még el a múlt heti jegyzőkönyv?  És a szökőkúttal mi van? Meg az indiánokkal…?”

Forrás: www.atrium.hu

Valamint a II. kerületi teátrum színre visz egy, a rendező (és Vári Bertalan) által írt kortárs néptáncot, a Frivolt is, szeptember 14-én. Az alábbi, sokat sejtető szavakkal hirdetik az előadást:

„Isten, haza, család. És ami mögötte van.”

Forrás: www.atrium.hu

A Katona József Színház első bemutatója idén szeptember 24-én kerül megrendezésre, a Mesteremberek című dán darabot mutatja be a teátrum, amelyben a színház társulatának nagy része képviselteti tehetségét (mint például Ónodi Eszter, Pelsőczy Réka, Rajkai Zoltán). A rendezői feladatokat az igazgató, Máté Gábor látja el.

„Egy lakásfelújítás – mint tudjuk – maga a rémálom. A nem várt bonyodalmak, véget nem érő huzavonák sora idegőrlő, és gyakran semmi nem úgy alakul, ahogy az ember reméli. A lakásfelújítás mindig áldozatokkal jár – még akkor is, amikor úgy tűnik, hogy már tényleg napokon belül elkészülnek a mesteremberek, és a középkorú házaspár végre boldogan élhet álmai otthonában. De váratlanul titokzatos dolgok történnek: építőanyagok, falak, lépcsők tűnnek el, és ez még csak a kezdet… A népszerű skandináv drámaíró, a dán Line Knutzon egyszerre végtelenül szórakoztató és rettenetes helyzetekkel teli darabja az utóbbi évek egyik legizgalmasabb kortárs vígjátéka.”

Nem messze a színháztól, a kultúra egy másik fellegvára is izgalmas premierre készül. Az Örkény Színház Bertolt Brecht, A szecsuáni jó ember című előadását tűzi repertoárra Mácsai Pál rendezésében. A főszerepben a színház tehetséges színésznőjét, Tenki Rékát láthatjuk majd a november 26-ai bemutatón.

Tenki Réka az olvasópróbán, forrás: www.orkenyszinhaz.hu

„Brecht nagy hatású munkásságának középpontjában az epikus színház eszménye áll. Törekvése, hogy a néző érzelmi bevonódásának helyébe a racionális önvizsgálatot állítsa. A szecsuáni jólélek (1940) hősnője, a segítőkész utcalány, Sen Te vagyonhoz jut, kapitalista lesz, és rá kell jönnie, hogy ha jót akar cselekedni, akkor ahhoz kíméletlennek is kell lennie.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *